Square root (√ ) [2022]
Vierkantswortel (√ ) [2022]
Trying at the time to emulate a certain rigidity to tackle the
day-to-day, Pum van de Koppel turned to
repetitive drawing and mark making on a life-sized scale. The
resulting structure drawings accumulated in his studio space where
soon after drawing he would take it off the wall again, dissatisfied.
After having put up with the hexadecimal number system (which is used
to represent binary values in computers) he recognized that a fitting
structure wouldn't be found and that the drawings fitted their own
crumbled form.
Pum van de Koppel translated this attempt at
finding order into a durational performance. In the performance he
would actively stand upright and would move along the lines of the
tiles forward and sidewards prompted by intuition. After a while a
beeping alarm would sound after which he would fold open a structure
drawing to rest under. This pattern repeated during the opening hours
of the exhibition with a break in the middle.
Proberend om een bepaalde rigiditeit in te voeren bij de aanpak van
dagelijkse kwesties, wendde
Pum van de Koppel zich in zijn atelier tot
repetitieve gebaren op groot papier. De resulterende structuur
tekeningen hoopten zich op in zijn studioruimte nadat die steeds kort
na het bedenken en tekenen weer uit ontevredenheid van de muur gehaald
werden.
Nadat hij het zwaar te verduren had met het hexadecimaal
talstelsel (dat wordt gebruikt om binaire codes in computers weer te
geven), moest hij toegeven dat er geen structuur gevonden zou worden
die zou passen en dat de tekeningen eigenlijk wel goed bij hun
gedeukte vormen aansloten.
Pum van de Koppel
vertaalde deze zoektocht naar orde in een 'durational performance'. In
de performance stond hij zo recht mogelijk en bewoog hij zich langs de
lijnen van de tegels naar voren en zijwaarts, ingegeven door intuïtie.
Na een tijdje ging een wekker af waarna hij een structuur uitvouwde en
eronder ging liggen om te rusten. Het staan en liggen wisselde om en
om tijdens de openingsuren van de tentoonstelling, met een pauze in
het midden.
The accompanying video Slideshow of mathematical objects on
the laptop displays a slideshow of a collection of photos from
Pum van de Koppel's archive, which are then
cut up to make smaller rectangular shapes. As the pictures fade in and
out, the video turns more absurdistic with each violent video trim.
De bijbehorende video Slideshow van wiskundige objecten op de
laptop toont een slideshow van een verzameling foto's uit het archief
van Pum van de Koppel, die vervolgens bij
worden gesneden om kleinere rechthoeken te vormen. Naarmate de foto's
voorbijkomen, wordt de video met elke gewelddadige knip in het beeld absurder.