Pum van de Koppel is not very brave, and
is for example often unable to cross on a red light even though he
would want to. Occupied by rules, his art practice serves to
negotiate this paralysis.
His artistic practice is used as a tool to investigate our social
codes from an autistic perspective. From this perspective mundane
objects and mannerisms turn into something theatrical. The stage,
which the artistic context provides, in turn then becomes a site to
play and perform his way around the (unwritten) rules of societal
expectations and the art world.
This romantic process of imagining - embodying - failing reveals two
core aspects of his practice: honesty and its absurd humor.
Pum van de Koppel is niet zo heldhaftig,
en steekt bijvoorbeeld vaak niet over bij een rood stoplicht, ook al
zou hij dat wel willen. In beslag genomen door regels, gebruikt hij
het kunstenaarschap om deze verlamming te beslechten. Hij gebruikt
het als hulpmiddel om onze sociale codes te onderzoeken vanuit een
autistisch perspectief. Vanuit dit perspectief worden alledaagse
objecten en maniertjes theatraal. Het artistieke podium wordt zo een
plek om spelenderwijs een pad rondom de maatschappelijke
verwachtingen en de (ongeschreven) regels van de kunstwereld te
ontdekken.
Dit romantische proces van inbeelden - belichamen - falen onthult
twee kernaspecten van zijn werk: eerlijkheid en haar absurde gevoel
voor humor.
Pum van de Koppel (1999) is a visual
artist who graduated in 2023 with a Bachelor's Fine Arts at the
Royal Academy of Arts (KABK) in The Hague, The Netherlands and in
2021 went on exchange to the Site-specific Art Department at Die
Angewandte in Vienna, Austria.
He participated in group shows, performance nights and panel talks
in The Hague, Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Middelburg and
Vienna.
Pum van de Koppel (1999) is kunstenaar en
studeerde in 2023 af met een Bachelor's Beeldende Kunsten op de
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag en
ging in 2021 op uitwisseling naar de afdeling Site-specific Art op
Die Angewandte in Wenen, Oostenrijk.
Hij nam deel aan groepstentoonstellingen, performance-avonden en
paneldiscussies in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Groningen,
Middelburg en Wenen.