An attempt to live in (graduation work) [2023]
Een poging om in te leven (afstudeer werk) [2023]
Pum van de Koppel's experience of being a
student at the KABK comprised more movement than definition. Instead
of formulating a conclusion to a period of artistic research, he
learned to embrace the pivoting potentiality of "no". In these four
years (2019-2023), during which the corroded misconduct and
mismanagement came to light in the academy, "no" brought the community together in
speculating about the other side of the equal sign (=), about what could be
instead of what is.
The omnipresent decay of the institution
reminded him of his household, where mess lives together with care.
The installation is a testament to the poetic imagination of art
making. An expression where 'for comes after'.
('for comes after'
is coined by Sara Ahmed in the book What's the Use?, p.24)
Pum van de Koppel's ervaring als student aan
de KABK bevatte meer onttakelen dan omlijnen. In plaats van het
formuleren van een conclusie op een periode kunstzinnig onderzoek,
leerde hij de wendbare potentialiteit van "nee" te omarmen. In deze
vier jaar (2019-2023), waarin het vastgeroeste wangedrag en wanbestuur
aan het licht kwam in de academie, bracht "nee" de KABK gemeenschap samen om de
andere kant van het vergelijkingsteken (=) te overwegen, als wat zou
kunnen zijn in plaats van wat is.
Het alomtegenwoordige verval van het
instituut deed hem denken aan zijn huishouden, waar rommel samen woont
met zorg. De installatie is een testament aan de poëtische verbeelding
van het kunst maken. Een expressie waar 'waarvoor erna komt'.
(De
uitdrukking 'for comes after' is geïntroduceerd door Sarah Ahmed in
het boek What's the Use?, p.24)
Accompanying audio work Noise to live in:
Bijbehorend audio werk Lawaai om in te wonen: